piątek, 2 października 2015

Sztuka dmuchania czyli pomysły na ćwiczenia logopedyczne

Klasyka - dmuchanie przez słomkę by zrobiła się piana
Nie znam dziecka, które po pierwszej euforii w związku z wizytami u logopedy, później nie marudzi, że to nudne, i że ciągle to samo. Oto kilka propozycji, żeby nie było nudnie i żeby nie było "to samo"

ĆWICZENIE I - Piankowa lawina
Potrzebujesz:
  • łyżeczkę plynu do naczyń
  • słomkę
  • wodę
  • plastikowy kubeczek [ ja używam takich z kina ;) ]
  • miska
Do plastikowego kubeczka wlewamy łyżeczkę płynu do naczyń, napełniamy w 2/3 wodą. Dziecko dostaje słomkę. Jego zadanie to "wydmuchać" jak najwięcej piany.
Kubeczek warto wstawić do jakiejś większej miski - mniej sprzątania.
Potem można urozmaicać zadanie, np. ma tak dmuchać, by piana była bardzo drobna[ gęsta] albo skradała się z dużych baniek.
Inny pomysł na piane znajdziecie tutaj.

Opakowania i zabawki z jajek niespodzianek to doskonałe pomoce w ćwiczeniach.
ĆWICZENIE II - Wyścig żaglówek
Potrzebujesz: 
  • podstawki od doniczki [ takiej długiej balkonowej]
  • plastikowe opakowanie po zabawce z jajka niespodzianki [ otwierane wzdłuż]
  • nożyczki
  • kulkę plasteliny wielkości ziarna fasoli [ w desperacji może być wyzuta guma, choć to lekko obżydliwe]
  • 2 wykałaczki lub zapałki
  • kawałek kartki papieru lub papierowa chusteczka
  • ok 1 l wody
  • słomkę przeciętą na pół [ w poprzek]
 Opakowanie rozcinamy, tak by uzyskać dwie osobne połówki. Na dno każdej, mniej więcej na środku wklejamy kulkę z plasteliny. W kulkę plasteliny wbijamy wykałaczkę. Z papieru wycinamy dwa prostokąty [ ok 5x3 cm]. Na każdą wykałaczkę nabijamy jeden kawałek papieru, tak by uzyskać żagiel. Czubek wykałaczki zabezpieczamy maleńką kulką z plasteliny [ nie pozwala ona zsunąć się żaglowi z masztu]. Podstawkę ustawiamy na równym, stabilnym podłożu - np. stół i napełniamy wodę w 2/3 wysokości.
Teraz wystarczy już ustawić żaglówki na starcie [ jedna jest dziecka, druga - mamy, taty rodzeństwa itd.]. Zadanie polega na takim dmuchaniu przez słomkę w kierunku żagla by żaglówka jak najszybciej dopłynęła do mety.

ĆWICZENIE III - Wyścig aut z żaglem
Potrzebujesz:
  • podstawki od doniczki [ takiej długiej balkonowej]
  • podwozia od autek [ takich jakie są w jajkach niespodziankach do składania] - tyle ile ma być zawodników
  • nożyczki
  • kulkę plasteliny wielkości ziarna fasoli [ w desperacji może być wyzuta guma, choć to lekko obrzydliwe]
  • 2 wykałaczki lub zapałki
  • kawałek kartki papieru lub papierowa chusteczka
  • słomkę przeciętą na pół [ w poprzek]
Na każde podwozie, mniej więcej na środku naklejamy kulkę z plasteliny. W kulkę plasteliny wbijamy wykałaczkę. Z papieru wycinamy dwa prostokąty [ ok 5x3 cm]. Na każdą wykałaczkę nabijamy jeden kawałek papieru, tak by uzyskać żagiel. Czubek wykałaczki zabezpieczamy maleńką kulką z plasteliny [ nie pozwala ona zsunąć się żaglowi z masztu].
Z podstawki od doniczki robimy tor wyścigowy.
Teraz wystarczy już ustawić auta na starcie [ jedna jest dziecka, druga - mamy, taty rodzeństwa itd.]. Zadanie polega na takim dmuchaniu przez słomkę w kierunku żagla by auto jak najszybciej dojechało do mety.

ĆWICZENI IV - Szalony slalom
Potrzebujesz:
  • nadwozia od autka [ takich jakie są w jajkach niespodziankach do składania]
  • słomkę
  • słupki, pachołki, murki itp. [ elementy zabawek z czekoladowych jajek z niespodzianką lub z Kinder Joy] - patrz zdjęcie powyżej
  • szara taśma klejąca
  • nożyczki
Za pomocą taśmy wyznaczamy trasę dla autka. Na trasie ustawiamy przeszkody, które trzeba będzie ominąć [ u mnie były to; elementy od bączków i ceglane murki - kinder niespodzianka; pachołki - kinder joy]. Nadwozie od autka [ jest z cienkiego plastiku, podobnego do tego z jakiego robi się kubki do picia] ustawiamy na linii startu. Zadanie polega na takim kierowaniu autkiem- poprzez dmuchanie przez słomkę -by wyminęło wszystkie przeszkody.
UWAGA:
Autka z żaglem się nie nadają - są zbyt "szybkie" do tego ćwiczenia.

ĆWICZENIE V - Przetaczanie skał
Potrzebujesz:
  • słomka
  • lekkie plastikowe "głazy" [ są często dodawane do tanich tub z plastikowymi zwierzaczkami].
Zadanie polega na "przepchnięciu" za pomocą powietrza wydmuchiwanego przez rurkę wszystkich skał w określone miejsce.
Do tego ćwiczenia można użyć każdej innej rzeczy, która jest na tyle lekka, by dziecko poruszyło ją wydmuchując powietrze. wystarczy rozejrzeć się w dziecinnym pokoju :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz